Thursday, September 17, 2009

MURID DULU DAN KINI

Alhamdulillah, program seminar teknik menjawab K1 dan K2 Bahasa Melayu SPM telah selamat diadakan. Masih ada dua program yang sama akan berlangsung pada 7 Oktober nanti. Pada saya, program berkenaan sangat membantu murid-murid yang lemah dalam Bahasa Melayu untuk menjawab soalan dan seterusnya lulus dalam subjek ini jika mereka benar-benar memanfaatkan penerangan yang disampaikan oleh penceramah. Namun, saya berasa sedikit kecewa dan terkilan dengan sikap segelintir murid yang tidak mengambil peluang yang ada ketika sesi ceramah berlangsung. Bukan sahaja tidak mencatat isi-isi penting yang disampaikan, malahan boleh tidur pula di belakang! Puas juga dikejutkan, tapi situasinya masih sama.


Kenapa ya murid-murid zaman sekarang tidak bersyukur dan menghargai pelbagai kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah? Saya masih ingat ketika saya di tingkatan 5, 20 tahun yang lalu, kami tidak pernah didedahkan sama sekali dengan cara-cara menjawab soalan peperiksaan seperti yang dilakukan pada hari ini. Kami juga perlu berusaha sendiri untuk mencari soalan-soalan peperiksaan percubaan dari negeri-negeri lain. Malahan terus terang saya katakan saya sendiri tidak biasa mendengar perkataan motivasi 20 tahun yang lalu. Kini, suntikan semangat untuk berjaya sentiasa ditiup oleh penceramah motivasi yang didatangkan khas ke sekolah. Namun, begitulah...yang masih tidak sedar akan betapa hampirnya peperiksaan masih lagi dibuai mimpi indah! Alangkah sedihnya jika sikap ini tidak dibuang hingga menjelang peperiksaan yang sebenar nanti.
Hakikatnya, perbezaan sikap antara murid dahulu dengan murid pada masa ini memang ketara. Mungkin agaknya kesusahan yang dialami menjadikan murid-murid dahulu begitu tekun belajar ditambah pula dengan kemudahan yang agak terhad. Kini, segala-galanya ada di depan mata, lalu kesenangan menjadikan manusia lupa. Harapan saya agar murid-murid yang masih lagi dibuai lena segera bangun untuk menghadapi peperiksaan. Jangan nanti sudah terhantuk baru hendak tengadah!

No comments:

Post a Comment