Monday, September 14, 2009

KEGAGALANMU, KEKECEWAANKU...

Peperiksaan percubaan Bahasa Melayu SPM telah 2 minggu berlalu. Keputusan dan analisis juga telah dibuat. Sebagai seorang guru, sudah tentu saya amat kecewa dengan pencapaian sebahagian pelajar saya dalam peperiksaan tersebut. Saya sangat berharap pencapaian pelajar kali ini lebih baik daripada peperiksaan pertengahan tahun yang lalu. Namun, nampaknya harapan hanya tinggal harapan...

Sejenak saya terfikir, "Salah akukah yang terlalu menggantung harap, atau salah kamukah yang tidak mengambil berat?". Sesungguhnya anak-anak didikku sekalian; kejayaanmu, kebanggaanku. Kegagalanmu, kekecewaanku... Kadang-kadang saya terfikir, mungkin saya bukanlah seorang guru yang baik. Kalau tidak, takkanlah jumlah yang gagal kali ini lebih ramai daripada peperiksaan sebelum ini.

Bagaimana ya, saya mahu memastikan semua anak didik saya menulis jawapan dengan baik dan tidak membiarkan soalan-soalan tertentu yang dirasakan susah tidak dijawab? Kalaulah saya ada kuasa itu, kalaulah... (kata orang perkataan kalau itu membuka pintu syaitan).

Saya sangat berharap (harap lagi) anak-anak murid saya lebih serius untuk belajar selepas ini. Dalam tempoh 2 bulan dari sekarang, peperiksaan SPM akan berlangsung. Gunakanlah masa yang ada ini untuk membuat ulang kaji sendiri DAN menyiapkan semua kerja rumah yang diberikan oleh guru. Ayuh, orak langkahmu hari ini juga! Kamu perlu ingat bahawa warna hidup kamu, kamu yang warnakan. Warnakan warna-warna kegembiraan, jauhi warna-warna suram. Yalah, kalau berjaya dengan cemerlang dalam SPM nanti, tentulah 'warna' hidup anda ceria dan indah bagai pelangi!

No comments:

Post a Comment